مقایسه مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال با سال‌های گذشته/ آمار

درحالی رئیس جمهور در ایام نوروز از کاهش مرگ‌ومیرهای تصادفات جاده‌ای خبر داد که آمارها نشان می‌دهد در چهار سال گذشته تلفات جاده‌ای روند صعودی داشته است.

مقایسه مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال با سال‌های گذشته/ آمار

به گزارش خبرآنلاین، آمار مرگ و میرهای تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز درحالی اعلام شد که نتایج نشان می‌دهد تعداد فوتی‌های چهار سال اخیر روند افزایشی داشته است.

به گزارش اکو ایران، ۸۱۳ نفر در حوادث جاده‌ای سال ۱۴۰۳ جان خود را از دست داده‌اند، این تعداد در سال‌ قبل از آن ۸۷۴ نفر بوده است. اگرچه تعداد فوتی‌های امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما تعداد فوتی‌های چهار سال گذشته در مقایسه ۱۰ سال اخیر همچنان روند افزایشی را نشان می‌دهد. این درحالی‌ست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز گفته بود: «براساس گزارشی که عزیزان پلیس دادند حوادث جاده‌ای کاهش داشته است اما ما قانع نیستیم و معتقدیم باید روزی برسد که حادثه‌ای نداشته باشیم.»

رضا امیدی، جامعه‌شناس، قبل‌تر با انتشار نمودار زیر در صفحه شخصی خود در تلگرام (سیاست‌گذاری اجتماعی) نوشته بود: «میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران تقریباً به اندازه کل اروپا است. جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر و جمعیت اروپا حدود ۷۵۰ میلیون نفر است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ تعداد خودرو در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران حدود ۱۸۳ دستگاه و در اروپا حدود ۵۰۰ دستگاه است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۳ نفر است. در این شاخص ایران در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا جزو پنج کشور با بدترین وضعیت است؛ پس از عربستان، یمن، عراق، و لیبی. در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه هم ایران جزو ۱۰ کشور با بدترین وضعیت در این شاخص است.»

امیدی نوشته که: «بدیهی است متغیّرهای زیادی نظیر کیفیت خودرو، وضعیت جاده‌ها، گستردگی و کیفیت حمل‌ونقل عمومی، کیفیت رانندگی، الگوی سفر، میزان سفر-کیلومتر با خودرو، و … در این وضعیت دخیل‌اند، اما با همه این‌ها، وضعیت ایران تکان‌دهنده است.»

برچسب‌ها:,